Selecteer klanten op basis van kredietwaardigheid
Ondernemingen die gezond zijn en aan credit beheer optimalisatie doen zijn verzekerd van een goede cashflow. Want zij hebben ervoor gezorgd dat er weinig geld onder de klanten en opdrachtgevers circuleert. Om dat te bereiken moet je als bedrijf drie dingen consequent hanteren. Ten eerste moet de debiteurenadministratie altijd bijgewerkt zijn. Als een opdrachtgever of klant een factuur te laat betaalt moet er meteen actie worden genomen. Een tweede voorwaarde is dat er wordt gewerkt met korte betalingstermijnen. De derde stap is dat er uitsluitend zaken worden gedaan met klanten en opdrachtgevers die een goede reputatie hebben ten aanzien van hun betalingen.
Kredietinformatie als basis voor credit beheer optimalisatie
Het lijkt soms een beetje achterbaks om opdrachtgevers en klanten te onderzoeken op het gebied van hun betalingsgedrag. Zaken doen is een kwestie van vertrouwen in elkaar hebben, is dan de filosofie. Helaas is dat vertrouwen op het gebied van financiële zaken niet altijd terecht. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een debiteur te maken heeft gehad met tegenslagen, maar dat mag nooit een excuus zijn om facturen aan jou te laat te betalen. Door kredietinformatie op te vragen bij CBMK loop je minder risico een contract af te sluiten met een bedrijf dat financieel niet betrouwbaar is.
Wat staat er in een kredietrapport?
Door een kredietrapport te laten opstellen over een bedrijf krijg je inzicht in actuele betaalervaringen met dat bedrijf, jaarcijfers en financiële problemen die in het verleden zijn opgetreden. Voor credit beheer optimalisatie is dat onmisbare informatie, want dat helpt om de risico’s van een contract met zo’n partij goed in te schatten. Kredietrapporten zijn er in verschillende uitvoeringen. In de meest eenvoudige vorm krijg je alleen globale informatie. In de uitgebreide vorm beschik je over gedetailleerde financiële gegevens.